Bil: Ford Escort Maxi Kit Car fd Ford Motorsport

Årsmodell: 1996


Motor: 2.0 i DOHC 16v (N7A)

Effekt: 270hk / 260Nm

Byggd av: Ultramotors

Bränsle: Etanol (E85)

Motorelektronik:  Ultratec, Aim dash


Växellåda: Xtrac 6vxl Sekventiell

Toppfart: 178km/h

Drivaxlar/knutar: Ford Motorsport


Chassi: GSE med certbur

Vikt: 1035kg


Fram:

Bromsar: AP 380mm

Fjädring: Proflex 3-väg

Magnesium spindlar, Aluminium bärarmar


Bak:

Bromsar: AP 280mm

Fjädring: Proflex 3-väg

Bakaxel: GSE Triangelsvängarmar i CrMo

Nav: Ford Motorsport

Bilder på bilen/

Pictures of the car:

Teknisk information

Så här såg bilen ut när den först såg dagens ljus. Från början var den byggd som en kitcar och gick som fabriksbil för Fords officiella 2WD-team, GSE.

Så här såg bilen ut när vi köpte den. Enligt bilens dokumentation fungerade den som prototyp för det sista utvecklingssteget som Ford Escort mk6 genomgick. Så till sist byggdes bilen om till en Maxi Kitcar som den är idag!

Det här är kanske den mest kända framhjulsdrivna Ford Escorten, Gwyndaf Ewans Officiella fabriksbil från GSE. Den här bilden är från Ulster rallyt 1997.